niedziela, 31 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 9: Janusz Zabiegliński and His Swingtet

Polish Jazz vol. 9
Janusz Zabiegliński and his Swingtet

Polskie Nagrania XL 0357 (1966)


1.Wieczór w Stodole
2.Trochę swingu
3.Poszukiwania
4.Prima Aprilis
5.Swingujący klakson
6.Wędrówka słońc
7.Powrót z antylopą
8.Gdzie oni są
9.Motyw bez tytułu
10.Mokry śnieg
11.Dana
12.Ballada za dychę
13.Letni dzień


Zabiegliński Janusz (ur. 1934), klarnecista i saksofonista, jeden z najbardziej zasłużonych przedstawicieli jazzu tradycyjnego w Polsce. Debiutował w połowie lat 50. Jeden z założycieli warszawskiej Stodoły. Współpracował z J. Matuszkiewiczem. Pod koniec lat 50. prowadził własny zespół Swingtet, w latach 70. grał w big-bandzie Stodoła, w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji pod dyrekcją B. Klimczuka. Na przełomie lat 70. i 80. występował w Swing Workshop, później m.in. z zespołami Old Timers i Swing Session oraz z big-bandem S. Fiałkowskiego.

piątek, 29 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 18: High Society

Polish Jazz vol. 18
High society

Polskie Nagrania XL 0568 (1969)

Marian Bażyński (banjo),
Zdzisław Sebzda (fortepian),
Ryszard Kwaśniewski (trąbka),
Mieczysław Osiadły (kontrabas),
Krzysztof Rzucidło (perkusja),
Andrzej Śmietański (puzon),
Witold Wertel, lider (saksofon sopranowy).


01. Sokół nasz kochany
02. Tańce węgierskie
03. Małe piwko
04. Sposób na wujaszka
05. Ech, ta droga
06. Ptaszkowe żale
07. Blues przy świecach
08. Tępym nożem
09. Stary patefon
10. Addio pomidory
11. Deszcz


High Society powstało w styczniu 1967 roku w Gliwicach pod patronatem Śląskiego Klubu Jazzowego. Już w kwietniu 1967 roku wziął udział w Studenckim Festiwalu Jazzowym Jazz nad Odrą we Wrocławiu, na którym zdobył II nagrodę. Na tym samym festiwalu zdobył też II nagrodę w 1968 roku oraz I w 1969. Zdobył też Grand Prix na IV Ogólnopolskim Festiwalu Kultury Studentów w Krakowie, a także złotą odznakę ZSP za osiągnięcia artystyczne.

W roku 1969 wydał swą pierwszą płytę długogrającą (w serii Polish Jazz). Wkrótce (1971) został uznany za najlepszy polski zespół jazzu tradycyjnego, jak również zdobył nagrodę główną w warszawskim Konkursie Jazzu Tradycyjnego Złota Tarka w 1971 roku. W 1972 zdobył też srebrny medal oraz tytuł zespołu ekstraklasy na skalę europejską na czechosłowackim Festiwalu Jazzowym w Pferovie.

Występował w wielu krajach Europy (Bułgaria, Czechosłowacja, NRD, RFN, Wielka Brytania). Z powodzeniem brał udział w licznych imprezach muzycznych (m.in. FAMA w Świnoujściu 1968, Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Jazzowej Jazz Jamboree w Warszawie 1969, Jazz Jantar, Zaduszki Jazzowe, Międzynarodowy Festiwal Dixielandowy w Dreźnie, 1973).

Z zespołem współpracowali też Lotar Dziwoki, Jan Piecha i Ryszard Seredyński.

DOWNLOAD LINK


czwartek, 28 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 19: Jazz Studio Orchestra Of Polish Radio

Polish Jazz vol. 19
Jazz Studio Orchestra Of Polish Radio

Polskie Nagrania XL 0569 (1969)

Jan Ptaszyn Wróblewski - leader, conductor
Tomasz Stańko - trumpet, melofon (8)
Józef Dębek - trumpet
Franciszek Kowalski - trumpet
ndrzej Mazurkiewicz - trumpet
Franciszek Górkiewicz - trumpet
Pankracy Zdzitowiecki - trombone
Andrzej Piela - trombone
Stanisław Kowalczyk - trombone
Władysław Żurkowski - alto sax, clarinet
Zdzisław Przybyszewski - alto sax, bass clarinet
Janusz Muniak - tenor sax, flute, soprano sax
Zbigniew Namysłowski - alto sax (9)
Albert Pradella - tenor sax, clarinet
Bronisław Suchanek - bass
Henryk Rzeźniczek - baritone sax, clarinet
Janusz Stefański - drums
Stanisław Saranowski - bassoon (3)
Tadeusz Kielak - French horn (8)
Jerzy Kempiński - French horn (8)
Jerzy Bartz - conga, tambourine (2,4,5)
Jerzy Gawrych - bongos, cabazza (2-4,6)
Jerzy Milian - vibes (2)
Włodzimierz Nahorny - flute (4), alto sax (1, 8)
Czesław Bartkowski - drums

1.
The Opener

2.
Rajd Safari

3.
Stańkolągwa

4.
Ballada scenograficzna (Ballad of Scene Desing)

5.
Ma-Ha-Na

6.
Kołysanka z filmu 'Rosemary's Baby' (Main Theme from 'Rosemary's)

7.
Zdziwienie (Bewilderment)

8.
Plazma (Plazma)

9.
Kattorna


Ripp raczej bardzo średniej jakości, więc jeśli ktoś dysponuje czymś lepszym to będę wdzięczny!

DOWNLOAD LINK


Polish Jazz vol. 8: Jazz Band Ball Orchestra

Polish Jazz vol. 8
Jazz Band Ball Orchestra

Polskie Nagrania XL 0320 (1966)

Jan Boba - piano, leader
Jan Kudyk - Trumpet
Zygmunt Górecki - clarinet
Zdzisław Garlej - trombone
Marek Podkanowicz - banjo
Jacek Boratyński - bass
Jacek Brzycki - drums

Recorded in Warsaw, June 1966

Ja miłośnikiem "tradycji" w jazzie, new orleańskich zabiegów, Chicago, Rag i Dixie nie jestem, ale znajdą się na pewno chętni;]

Ripp w niektórych miejscach "skacze", ale to jedyna kopia w internecie... Chętnym moge dać we FLAC'u.

DOWNLOAD LINK

środa, 27 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 22: Tomasz Stańko - Music For K

Polish Jazz vol. 22
Tomasz Stańko Quintet
Music for K

Polskie Nagrania SX 0607 (1970)

Tomasz Stańko - Trumpet
Zbigniew Sejfert - Alto Sax
Janusz Muniak - Tenor Sax
Bronisław Suchanek - Bass
Janusz Stefańsku - Drums


Recorded in Warasw, January 1970

DOWNLOAD LINK


poniedziałek, 18 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 4: Andrzej Trzaskowski Quintet

Polish Jazz vol. 4
Andrzej Trzaskowski Quintet

Polskie Nagrania XL 0258 (1965)

Andrzej Trzaskowski - piano
Tomasz Stanko - trumpet
Janusz Muniak - soprano sax , alto sax
Jacek Ostaszewski - bass
Adam Jedrzejowski - drums

1. Requiem dla Scota La Faro
2. Synopsis
3. Ballada z silverowska kadencja
4. Sinobrody
5. Post Scriptum
6. Wariacja jazzowa na temat "chmiela"

Dysponuje opisem z okładki tylko w języku angielskim, ale tego zdania chyba nie trzeba tłumaczyć:

...jazz critics rank (Trzaskowski's) albums among the most important recordings of European jazz of the '60s. They are essential documents of an era when jazz musicians in Europe started to seek their own artistic identity, independent of prevailing American models...
Tracks 1-4 - January 20-22, 1965, tracks 5-6 - February 18 1965 at Polskie Nagrania Studio, Warsaw, Poland

DOWNLOAD LINK

piątek, 15 stycznia 2010

Edit - Pomyłka



Przy Trzaskowskim się trochę rozpędziłem.... i Miecio pierwszy zauważył - Dzięki!
Tu zagubiony Link:

DOWNLOAD LINK

czwartek, 14 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 59: Extra Ball - Go Ahead

Polish Jazz vol. 59
Extra Ball
Go Ahead

Polskie Nagrania SX 1795 (1979)

Jarek Smietana - leader, electric and acoustic guitars
Adam Kawonczyk - trumpet, flugelhorn
Wojciech Groborz - Fender piano, piano, trombone
Antoni Debski - electric bass
Marian Bronikowski - drums, percussion
Janusz Muniak (guest) - tenor and soprano saxophones, flute

1. Krakowski Festiwal Jazzowy (Jaroslaw Smietana)
2. Gwiazdka Dla Ewy(Adam Kawonczyk)
3. Taniec Na Linie (Jaroslaw Smietana)
4. Naima (John Coltrane)
5. Go Ahead (Jaroslaw Smietana)
6. Kocham Cie Anno (Jaroslaw Smietana)
7. Sprawy Biezace (Adam Kawonczyk)
8. Airport (Jaroslaw Smietana)
9. Sepia (Adam Kawonczyk)

Cytat z okładki:

To już druga długogrająca płyta krakowskiej grupy „Extra Ba;;” wydana w serii Polish Jazz. Spodziewać się więc należy, że nazwa zespołu dobrze jest znana miłośnikom muzyki jazzowej. Dowodzi tego zresztą nie tylko sukces dotychczasowych nagrań (podkreślić wypada, że Lp „Birthday” rozszedł się w rekordowym, jak na polskie warunki, nakładzie), lecz także ogromne zainteresowanie towarzyszące koncertom „Extra Ballu” zarówno w Polsce, jak i wielu krajach świata.
„Extra Ball” istnieje od roku 1874. Założył go i prowadzi ciągle czołowy polski gitarzysta jazzowy Jarosław Śmietana. Jego to koncepcje artystyczne i energia ożywiają grupę, w której skupiają się przedstawiciele pokolenia lat siedemdziesiątych, dominującego obecnie na polskiej scenie jazzowej
Dotychczasowy dorobek płytowy „Extra Ballu” świadczy o typowych dla ostatnich lat fascynacjach i o jazzowym dojrzewaniu. Pierwszy Lp – Birthday stanowił jeszcze sumę młodzieńczego dorobku, był elektyczny – choć już naznaczony piętnem artystycznych osobowości jego twórców. Dwie płyty wydane prze POLJAZZ dowiodły, że muzyczne zainteresowania Śmietany i jego współpracowników przesuwają się w stronę głównego, postcoltrane’owskiego nurtu jazzu. Rezygnacja z efektownych rytmów jazz-rocka szła w parze ze smakowanie brzmienia instrumentów, ze zwiększeniem swobody improwizatorskiej – jednym słowem z tym wszystkim, co wyznacza muzyczny kręgosłup współczesnego jazzu.
Płyta, którą rekomenduję obecnie melomanom – przedstawia „Extra Ball” po pięciu latach artystycznej drogi. Spotkali się na niej pod kierownictwem artystycznym Śmietany – pełen wyobraźni kompozytor a jednocześnie dyskretny, oszczędny w stosowaniu wirtuozowskich sposobów trębacz Adam Kawończyk; precyzyjny i muzykalny perkusista Marian Bronikowski; skupiony, oszczędnie i ze smakiem podsuwający towarzyszom ciekawe rozwiązania harmoniczne pianista Wojciech Graborz; napędzający sekcję rytmiczną – ale i towarzyszący czujnie melodykom basista Antoni Dębski. Na płycie zarejestrowany został także dźwięk saksofonów największego bodaj w chwili obecnej polskiego jazzmana – Janusza Muniaka, który w roku 1979 często współpracował z „Extra Ballem”. Podkreślam w tmy wypadku szczególnie fakt całkowitego niemal stopnienia się gościnnie występującego solisty z grupą .
Większość utworów nagranych na tej płycie – to kompozycje J. Śmietany i A. Kawończya. Poczynając od „Krakowskiego Festiwalu Jazzowego” przez „ostry” tytułowy „Go Ahead”, zrelaksowany i śpiewany temat „Kocham Cię Anno”, aż do bogatej w gęsty, zrytmizowany podkład kompozycji „Airport” – repertuar „Extra Ballu” dowodzi zarówno inwencji autorskiej, jak i szlachetnego instynktu muzykowania zespołowego. Nawet solowe miniatury Śmietany i Kawończyka nie zmieniają ogólnego wrażenia, iż słuchamy grupy równouprawnionych i równorzędnych, świetnie się rozumiejących i czujących wspólnie muzyków. A to właśnie cechy prawdziwego jazzu.

Recorded in Warsaw, May 1979
Recording director: Witold Trenkler, Halina Jastrzebska-Marciszewska

DOWNLOAD LINK


wtorek, 12 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 11: Andrzej Trzaskowski Sextet - Seant

Polish Jazz vol. 11
Andrzej Trzaskowski Sextet
Seant

Polskie Nagrania XL 0378 1967

Bass - Jacek Ostaszewski
Drums - Adam Jędrzejowski
Piano - Andrzej Trzaskowski
Saxophone [Alto] - Włodzimierz Nahorny
Saxophone [Soprano] - Janusz Muniak
Trumpet - Ted Curson


01. Seant
02. Wariacje Na Temat Oj Tam U Boru
03. The Quibble
04. Cosinusoida


Chyba jedna z najlepszych w serii, i czołówka w historii polskiego jazzu. Genialna produkcja! Modernistyczny flavour! I do tego ta śmietanka... Nahorny, Muniak plus gościnnie występujący, pochodzący z Filadelfii Ted Curson (grał min. z Max Roach'em czy z Cecilem Taylorem). To co Muniak i Naghorny robią z Saxofonami to poezja! Zaś sam Trzaskowski klawiszami, mam wrażenie nadaje tylko tła, coś jak Komeda, bardzo podobnie. Piękny Album!




poniedziałek, 4 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 14: Andrzej Kurylewicz - 10+8

Polish Jazz vol. 14
Andrzej Kurylewicz
10+8

Polskie Nagrania XL 0439 1967


Bass - Janusz Kozłowski
Bass, Tambourine - Jacek Ostaszewski
Drums - Sergiusz Perkowski
Saxophone - Włodzimierz Nahorny
Trombone, Piano, Composed By - Andrzej Kurylewicz
Vocals - Wanda Warska


1 Już Ja Z Tobą Nie Zostanę
2 Requiem Dla Z. C.
3 10 + 8
4 Rondo
6 Twarz Widza


Recorded in Warsaw, October 1967

DOWNLOAD LINK

niedziela, 3 stycznia 2010

Polish Jazz vol. 6: Zbigniew Namysłowski Quartet

Polish Jazz vol. 6
Zbigniew Namysłowski Quartet

Polskie Nagrania XL 0305 1966


Zbigniew Namyslowski - alto sax
Adam Matyszkowicz - piano
Janusz Kozlowski - bass
Czeslaw Bartkowski - drums


1. Siódmawka
2. Rozpacz
3. Straszna Franka
4. Chrząszcz brzmi w trzcinie
5. Moja Dominika
6. Szafa
7. Lola pijąca Miód

Wreszcie udało mi się dotrzeć do tej płyty (tutaj wielki ukłon dla Pana Tomka - Tolkabanana), oczywiście tyko w wersji cyfrowej:( Ten album na serwisach aukcyjnych osiąga kosmiczne ceny:( Trzeba zacząć odkładać $, a w międzyczasie zadowolić się mp3.... Piękny Album!

DOWNLOAD LINK

sobota, 2 stycznia 2010

Kamiński na Zaduszki



Wiem, że zamulam jak pierdoła i piszę o "imprezie" (o Zaduszkach a właśnie rozpoczął się karnawał;) ), która miała miejsce 2 miesiące temu, lecz dopiero niedawno dokopałem się karty ze zdjęciami z tej eskapady. Kiedy plakaty na mieście oznajmiły, że na Zaduszki Jazzowe gra Pan Wojtek Kamiński to wiedziałem, że wpadnę. I tak wpadłem. Trochę mnie speszyła średnia wiekowa, ale mogłem się tego spodziewać. O Kamińskim pisałem przy okazji 66 części PJ i jego "Open Piano". Jak wiadomo głównie gra jazz tradycyjny i z tym przy okazji tego koncertu trzeba było się liczyć. Liczyłem też na towarzyszenie jakieś perkusji w tle lub basu, lecz Pan Kamiński zagrał 100% solo, i na żywo zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Zagrał kilka kompozycji znanych mi z "Open Piano", a w sercu robiło się ciepło gdy w atmosferze Zaduszek rozbrzmiewały wolne balladowe klawisze Pana Wojciecha. Nie miałem okazji bycia na wielu koncertach jazzowych (póki co mam nadzieję), lecz ten odebrałem (jako młody słuchacz - uczący się jazzu), bardzo bardzo ciepło i pozytywnie.

piątek, 1 stycznia 2010

Polish Jazz Vol. 38: Jazz Band Ball Orchestra - Home

Polish Jazz vol. 38
Jazz Band Ball Orchestra
Home

Polskie Nagrania SX 1070

Jan Kudyk - trumpet
Wiesław Kuprowski - clarinet
Andrzej Czechowski - trombone
Jan Boba - piano
Teofil Lisiecki - bass
Zdzisław Gogulski - drums


1.
Sygnał (J.Kudyk, A.Krupa)

2.
Dippermouth Blues (J.Oliver)

3.
Grzeczność (J.Kudyk)

4.
Empty Bed Blues (trad.)

5. Zabucały G
6.
Potw

7.
Hesitating Blues (W.C.Handy)

8.
Ulica Makowskiego (A.Czechowski)

9.
Atlanta Blues (W.C.Handy)

10.
Sentymentalny Jack (A.Czechowski)

11.
Boba Boogie Woogie (J.Boba)

12.
Sygnał (J.Kudyk, A.Krupa)



Cytat z okładki:
W r. 1966 miałem przyjemność przedstawić słuchaczom i kolekcjonerom płyt, istniejący wówczas od 4 lat, zespół krakowski Jazz Band Ball z okazji wydania ich pierwszego long playa (Seria Polish Jazz, vol. 8 - nr. XL 0320). Niniejsza płyta jest jakby biletem wizytowym zespołu, który w ciągu 12 lat działalności przeszedł ożwyczą ewolucję. Trwający od początku na posternku: leader-trębacz J. Kudyk i pianista J. Boba, zmodyfikowali skąłd grupy i jej nazwę - na Jazz Band Ball Orchestra. W miedzy czasie ci wierni krzewiciele - mam na myśli oczywiści cały zgrany kolektyw - jazzu tradycyjnego odbyli wojaże po Austrii, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Jugosławi, NRD, RFN, Szwecji, Węgrzech i ZSRR, zapisując sie trwale w pamięci jazzmanów i entuzjastów tego stylu.