wtorek, 25 maja 2010

Polish Jazz vol. 37: All Stars After Hours - Night Jam Session in Warsaw 1973

Polish Jazz vol. 37
All Stars After Hours
Night Jam Session in Warsaw 1973

Polskie Nagrania SX 1033 (1973)


1. Neskim Blues (Z. Namysłowski, M. Urbaniak)
Tomasz Szukalski - ss
Stanisław Cieślak - tb
Zbigniew Namysłowski - ampl. as
Wociech Karolak - Hammond Organ
Ptaszyn Wróblewski - ts
Krzystof Sadowski - Hammond Organ
Janusz Muniak - ss
Adam Makowicz - p
Bronisła Suchanek - b
Czesław Barkowski - dr
Andrzej Dąbrwski - conga
Jan Jarczyk - tb
Włodzimierz Kurpiński - bs
Paweł Jarzębski - b
Andrzej Trzaskowski - percussion instr. (!!!)

2. Solar (M. Davis)
Zbigniew Namysłowski - ampl. as
Tomasz Szukalski - ts
Wojciech Karolak - Hammons Organ
Paweł Jarzębski - b
Czesław Bartkowski - dr

3. Peace (H. Silver)
Tomasz Szukalski - ts
Zbigniew Namysłowski - p
Zbigniew Seifert - ampl. viol
Wojciech Karolak - Hammond Organ
Paweł Jarzębski - b
Czesław Bartkowski - dr

4. So What (M. Davis)
Ptaszyn Wróblewski - ts
Wojciech Karolak - Hammond Organ
Zbigniew Seifert - ampl. viol
Zbigniew Namysłowski - ampl. as
Janusz Muniak - ss
Krzysztof Sadowski - Hammond Organ
Jan Jarczyk - p
Andrzej Dąbrowski - dr
Czesław Bartkowski - dr
Bronisław Suchanek - b
Paweł Jarzębeski - b
Włodzimierz Kurpiński - bs
Włodziemierz Nahorny - as

Cytat z okładki:
Było już dobrze po północy, gdy zgodnie z tradycją festiwali Jazz Jamboree kończył się koncert w Sali Kongresowej w Warszawie. Część publiczności opuściła już widownię, a na estradzie pojawiła się grupa polskich jazzmanów i zaczęła instalować i ustawiać nowe instrumenty. W prawym rogu estrady stanęły na przeciwko siebie dwa Hammondy Karola Sadowskiego i Wojtka Karolaka. Marek Karewicz, korzystając z okazji, przystąpił natychmiast do robienia wspólnych zdjęć. Perkusje Bartkowskiego i J. Stefańskiego ustawiono pośrodku, a stroiciel kończył strojenie fortepianu... Skonsternowana część publiczności zastygła w miejscach... obsługa sali uprzedzona o mającym nastąpić dalszym ciągu nie interweniowała i na sali wyczuwało się atmosferę oczekiwania i napięcia. Andrzej Karpiński z POLSKICH NAGRAŃ - główny inicjator całego przedsięwzięcia - prowadził nerwowe rozmowy z "Ptaszynem" Wróblewskim namawiając go do pokierowania sesją nagraniową, która - zorganizowana na zasadach jam session - utrwaliłaby muzykę czołowych polskich jazzmanów w nagraniu spontanicznym i unikalnym w historii polskiego jazzu. Całość w założeniu miała być utrzymana w styli mainstream, i tak też dobrano tematy. Pierwszy z nich Neskim Blues powstał jeszcze za czasów zespołu JAZZ ROCKERS (formacja Zbyszka Namysłowskiego przyp. red). Wtedy to pod wpływem sławnego "Blue Train" Johna Coltrane'a stworzył Namysłowski najłatwiejszy dla polskich muzyków blues, bo oparty na krótkiej, kilku dźwiękowej melodii, którą muzycy tradycyjnie zwołują się do pracy. Jako drugi wybrano jeden z najstarszych tematów M. Davisa - So What, grywany do dziś na wszystkich niemal jam sessions. Wbrew przewidywaniom nagranie obu tych utworów odbyło się bez większych kłopotów, jeżeli nie brać pod uwagę nerwowej atmosfery spowodowanej dużą ilością muzyków i ograniczonym czasem płyty. Mimo tradycyjnego charakteru muzyki, elektronika była w użyciu: Z. Namysłowski grał na saksofonie podłączonym do wzmacniacza poprzez przystawkę wah-wah, Paweł Jarzębski i Zbigniew Seifert grali na swych instrumentach za pomocą pick-up'ów, a Karol Sadowski zastosował Ring Modulator w partii solowej w So What. Nagranie zakończyło się ok. godz. 4 rano w sobotę 27.10.1973 r. w asyście licznego grona miłośników jazzu. Zarówno im, jak i wszystkim słuchaczom płyty wykonawcy życzą, aby jazz przyniósł im dużo radości w życiu.

Recorded live at the Congress Hall - Warsaw, October 1973

DOWNLOAD LINK

PS. Pojęcie All STARS, patrząc na skład osobowy So What czy Neskim Blues, nabiera zupełnie nowego znaczenia! Co za śmietanka!!! Co za feeling!! I ten kontrabas w SO WHAT! Słuchając tyle czasu Kind Of Blue - polska wersja w najlepszym wydaniu! Energicznie, żywiołowo, z duszą! Polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz