wtorek, 13 kwietnia 2010

Polish Jazz vol. 13: Novi Singers - Bossa Nova

Polish Jazz vol. 13
Novi Singers
Bossa Nova

Polskie Nagrania XL 0415 (1967)

Bernard Kawka
Aleksander Gluch
Waldemar Parzyński
Janusz Mych
Ewa Wanat


1. Brownie
2. Cichy wieczór
3. Żółty słoń
4. Trzeba wracać
5. Nastroje małych misiów
6. Dwa po dwa
7. Następny proszę
8. Pyzate słoneczniki
9. Jak powrócić do tej chwili
10. Mini dziewczyna
11. Bariera uczuć
12. GOGO
13. Król Salomon
14. Tańczące orzechy

Cytat z okładki:

Novi jako pierwsi w Polsce dokonali wyłomu w tradycji zespołów wokalnych, tradycji opartej o przedwojenny wzorzec, jakim był popularny w latach trzydziestych zespół rewelersów – Chór Dana. Jest to milowy krok w polskiej wokalistyce jazzowej, która dotychczas pozostawała daleko w tyle za muzyką instrumentalną.

Tymczasem na świecie wiele wydarzyło się już w tej dziedzinie. Powstały zespoły: fenomenalne trio amerykańskie Lambert-Hendricks-Ross, francuska grupa Les Double Six i wiele innych. W nowoczesnym jazzie głosy ludzkie zaczęły spełniać rolę instrumentów, co pociągnęło za sobą powstanie nowej szkoły śpiewania “instrumentalnego”. Ten rodzaj śpiewania wymaga specjalnych kwalifikacji. Wykonawca musi być jednocześnie wokalistą, instrumentalistą i jazzmanem zdolnym do wykonywania partii improwizowanych. Novi spełniają te wszystkie warunki. Są w pełni wykształconymi muzykami, ukończyli Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie: Ewa Wanat jest skrzypaczką, Janusz Mych – flecistą, Waldemar Parzyński – reżyserem dźwięku i perkusistą a szef tej grupy, Bernard Kawka – skrzypkiem. Wszyscy są także jazzmanami w całym tego słowa znaczeniu.

Nazwa Novi ma dwojakie znaczenie dla tej grupy. Jest to nie tylko stwierdzenie czegoś nowego ale przede wszystkim skrót angielskiej nazwy New Original Vocal Instruments (Nowe Oryginalne Instrumenty Wokalne). I tak jest rzeczywiście. Novi używają swych głosów jak instrumentów. W swoich wokalizach stosują mono-sylaby, dobierając je w zależności od tego, jakie brzmienie i jaką artykulację chcą w danej chwili osiągnąć. Biografia Novych jest krótka i błyskotliwa. W końcu 1964 roku młody student warszawskiego konserwatorium Bernard Kawka, zafascynowany muzyką Billa Evansa, którego poznał w Skandynawii, postanowił poświęcić się muzyce jazzowej. W konserwatorium znalazł podobnych sobie fanatyków tej muzyki. W ten sposób powstał zespół. Za najlepszą formę wypowiedzi swoich idei jazzowych uznali własny głos. W pierwszym okresie nagrywali wyłącznie w radio, szybko zdobywając sobie na antenie dużą popularność. Wzięli udział w dorocznym międzynarodowym festiwalu Jazz Jamboree w Warszawie w 1965 roku i odtąd występowali na wielu podobnych imprezach w kraju i za granicą. Śpiewali w Szwajcarii, gdzie zdobyli pierwszą nagrodę na festiwalu jazzowym, występowali w Bled – w Jugosławii i wielu innych krajach. Współpracowali z najwybitniejszymi polskimi muzykami jazzowymi: Andrzejem Trzaskowskim, Krzysztofem Komedą, Adamem Matyszkowiczem i innymi.

Novi nazwali swoją pierwszą dużą płytę “Bossa-Nova”. Nie trzeba tego rozumieć zbyt dosłownie. Chodzi tu o ogólny klimat płyty, na której Novi prezentują cały wachlarz swoich umiejętności. W niektórych utworach tylko temat podawany jest w formie bossa-novy, dalej następują już standardowe improwizacje swingowe, big-bandowe riffy czy swingowe tutti. Grupie akompaniują różne składy instrumentalne od kontrabasu z perkusją, poprzez pełną sekcję, flet, wibrafon aż do grupy instrumentów smyczkowych. W skład sekcji wchodzą współpracujący z Novymi muzycy jazzowi: Andrzej Matyszkowicz na fortepianie, Janusz Kozłowski na kontrabasie, Janusz Sidorenko na gitarze i Jerzy Bartz na perkusji.

Recorded in Warsaw, June 1967

DOWNLOAD LINK

Niżej świetne video z Novi Singers, choć z utworem z innego albumu - Torpedo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz