sobota, 29 sierpnia 2009

Polish Jazz vol. 48: Extra Ball - Brithday

Polish Jazz vol. 48
Extra Ball
Brithday

Polskie Nagrania SX 1414

Jarosław Śmietana - guitar, leader
Władysław Sandecki - el. piano, piano, synthetizer
Andrzej Olejniczak - tenor-saxophone, soprano-saxophone
Jan Cichy - bass
Benedykt Radecki - percussion

01. Narodziny
02. Taniec Maryny
03. Bez Powrotu
04. Podróż w góry
05. Siódemka
06. Szczęśliwy Nieszczęsliwiec
07. Blues for Everybody
08. Hengel, Almelo, Deventer

Cytat z Okładki:

Extra Ball należy do odkryć jazzowych ostatnich lat. Jego młodzi członkowie pojawili się na polskiej scenie jazzowej jeszcze jako pół amatorzy, jednak jako prawdziwy start grupa podać może festiwal „Jazz Nad Odrą” w 1974 roku. W tym najpoważniejszym polskim konkursie jazzowym „Extra Ball” zyskał drugą, zaś rok później pierwszą nagrodę. Także poszczególni muzycy tworzący zespół szczycą się zwycięstwami we wrocławskim konkursie: Jan Cichy w roku 1974, Jarosław Śmietana w 1974 i 1975, Władysław Sandecki w 1975, zaś Andrzej Olejniczak w 1976 roku(…).

Pierwsza płyta „Extra Ballu” zawiera osiem kompozycji Śmietany i Sandeckiego. Każdy z nagranych tematów zwraca uwagę na inne walory zespołu i tworzących go muzyków. Tytułowe „Narodziny” SA bodaj najdoskonalsze pod względem kompozycyjnym. Liryczny ton saksofonu sopranowego „maluje” tu temat, gita leadera zespołu Śmietany organizuje zaś utwór harmonicznie i rytmicznie. Kompozycja w środkowej części zawiera śliczny cytat śląskiej melodii ludowej, wtopiony integralnie w całość… „Taniec Maryny” również przypomina, że słuchamy polskiego jazzu. Egzotycznie i swojsko brzmiący Kujawiak o metrum 11/8 świadczy, iż nie tylko w folklorze bałkańskim jazz współczesny znaleźć morze inspiracje. „Inaczej w „Bez powrotu”. Tu zespół pokazuje jak głęboko tkwi w jazzowej tradycji. Klasycznie skonstruowany temat wskazuje, że muzyka Parkera być może i dla współczesnych młodych jazzmanów źródłem artystycznego przeżycia. Zwracam tu uwagę na tenorzystę Olejniczaka, który takżę w partiach solowych inspiruje partnerów do tworzenia zespołowego. „Podróż w góry” – najpopularniejszy bodaj temat w dotychczasowym dorobku Extra Ballu – po lirycznym wstępie przedstawia zespół w dynamicznym jazz-rocku. Tą właśnie muzyką zyskał Extra Ball najwięcej entuzjastów, zwłaszcza wśród wielbicieli „Return to Forever”… „Siódemka” należy również do wcześniejszych osiągnięć grupy. Zwraca w niej uwagę na „hendersonowskie” brzmienie tenoru a przede wszystkim wirtuozowskie solo a apella elektrycznego fortepianu, zakończone pięknym lirycznym motywem. „Szczęśliwy Nieszczęśliwiec”, zamknięty klamrą radosnych dźwięków natury – jest znów próbką talentu Sandeckiego, tym razem posługującego się morgiem. „Blues Everybody” znów przenosi nas do tradycji. Bez ograniczeń czasowych i aranżacyjnych W. Sandecki oraz J. Śmietana dają popis swobodnej, radosnej improwizacji. Nie tylko ze względu na zestaw instrumentów lecz i wirtuozerię muzyków nagranie przywodzi skojarzenie z duetem J. Pass – O. Peterson. Temat „Hengelo Almelo Devenier” kończy płytę – J. Śmietany i J. Cichego, to jest to przede wszystkim popis grania zespołowego.


Reżyser nagrania: Z. Gajewska
Operator dźwięku: J. Słotwińska
Proj. graf i foro: M. Karewicz

Download Link

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz